Aktieanalys Oatly

Bild på Oatlys marknadsföring

Oatly är ett företag som de flesta svenskar känner till vid det här laget. Företaget grundades under 90-talet och 2001 lanserades varumärket Oatly. Summa summarum har de varit verksamma med sin nuvarande produkt i 20 år.

Oatlys affärside är att ta fram havrebaserade drycker/glass vars konsistens/smak påminner till stor del om produkter som baseras på mjölk. Eftersom de flesta känner till företaget hoppar vi direkt in i den analys som ska utföras.

Analysens delar kommer delas upp i följande:

Oatlys marknad

Oatlys försäljning är, enligt deras kvartalsrapport 2021, fördelad enligt följande:

Som kan ses ovan har Oatly en diversifierad marknad. Utöver det är de börsnoterade på den amerikanska marknaden, vilket i sig bör leda till att de når än fler marknader. Med det sagt är Sverige fortfarande en nyckelmarknad, vilket de skriver i sin kvartalsrapport för Q2 2021.

Utöver marknaderna Oatly har nått ut på, så finns deras produkter även hos de största retailkedjorna i världen. Se bilden nedanför.

Att ha sina produkter hos Amazon, Walmart, Target, Tesco och så vidare kan vara en förklaring till deras kraftiga omsättningstillväxt. (Mer om det senare).
Den exponering Oatly får genom att finnas med hos alla dessa kedjor är extremt viktig. Dels då den ger, som vi nämnde, exponering till potentiella kunder, dels för att det kan sätta press på andra kedjor att ta in Oatlys sortiment. Ser Walmarts konkurrenter exempelvis att de säljer Oatly bör det finnas en god anledning till att köpa in produkten.

Vår slutsats från detta är att Oatly har en diversifierad marknad, de har sina produkter inne hos så många kedjor att den exponering de får mot potentiella kunder bör vara över 1 miljard. Förmodligen högre.

Omsättning och resultat

Oatlys omsättning har stigit kraftigt de senaste åren, vilket inte är ett dugg förvånande med tanke på de kedjor och marknader de är verksamma på. Nedanstående bild från deras Q2 2021 visar hur kraftig tillväxten har varit.

Inget tyder på att denna tillväxt kommer avta under de kommande åren och Oatly håller just nu på att utöka produktionskapaciteten väldigt kraftigt.

Oatlys resultat

So far so good, omsättningen växer och Oatly ökar sin produktionskapacitet kraftigt. Det enda som sätter stopp för deras tillväxt är deras produktionskapacitet, vilket är ett mycket gott tecken. Allt tyder på att tillväxten kommer fortsätta. Men, tyvärr, har de inte haft samma tillväxt i sitt resultat, vilket ses i nedanstående bilder.

Resultaträkning för 2019 och 2020
Resultaträkning för Q2 2020 och 2021

Allting tyder på att Oatlys förlust ökar ju mer deras omsättning ökar och enligt dem själva är den främsta anledningen till det deras fokus på att växa. Se sida 16 i deras ”F-1/A” här (Deras årsredovisning). Ett urklipp från förklaringen finner du nedan:

Varför går Oatly med förlust?

Denna förklaring är, enligt oss, inte någon vidare detaljerad förklaring till varför resultatet är negativt. Därför behöver vi gräva lite i deras kostnader för att förstå detta bättre. Till att börja med ska det noteras att investeringar i produktionsanläggningar/maskiner samt utveckling av produkter inte är några höga kostnader för Oatly, vilket ses i deras balansräkning och tillhörande noter. Se nedanstående bild.

Då är frågan om deras höga kostnader har med personalökningar/marknadsföring att göra.
Så kan vara fallet, eftersom de gått från 520 anställda 2019-12-31, till att vara 792 anställda 2020-12-31.

Antalet anställda per 2020-12-31, fördelat per funktion i bolaget.

Om vi antar att en anställd kostar 100 000 dollar landar vi på en total lönekostnad per år på: 100 000 * 792 = 79,2 miljoner dollar. Detta motsvarar nästan hälften av deras kostnader för general, selling and administrative expenses. Ökningen i personalkostnader är även den väldigt kraftig, då de ökat antalet anställda med 272 personer, en ökning på cirka 50% från 2019-12-31.

Gällande deras marknadsföring tycks även den vara en tung post i deras resultaträkning. Dock en väntad sådan i.o.m deras kraftiga tillväxt och ambitionen att fortsätta på deras positiva trend. För att kort summera deras omsättning och resultat, så tyder allting på en kraftig tillväxt samt kraftigt ökade kostnader. Oatly vill växa snabbt och ta stora delar av marknaden, för att sedan dra ner på kostnaderna och bli lönsamma. (Att vilja bli lönsam säger lite sig själv, eftersom det inte finns någon poäng med att driva företaget annars.)

Balansräkningen

Tillgångssidan i Oatlys balansräkning består till större delen av anläggningstillgångar. Anläggningstillgångarna består i sin tur främst av immateriella tillgångar samt maskiner, byggnader, mark och egenupparbetade tillgångar.

Som kan ses investerar Oatly kraftigt i sina anläggningstillgångar och då främst i egenupparbetade tillgångar, se kolumnen ”construction in progress” i bilden nedanför. Eftersom de investerar kraftigt i egenupparbetade tillgångar kommer avskrivningar på den tillgången först påbörjas då den är färdig. (Kontentan är att de kan skjuta en del kostnader på framtiden. Men det betyder i sin tur att de kommer dras med högre kostnader i framtiden).

Resterande del av tillgångssidan är relativt ”simpel” och består inte av några avvikande poster. Det som kan sägas är att deras omsättningstillgångar överstiger de kortfristiga skulderna, vilket innebär att de kortsiktigt kan täcka sina skulder.

Tittar vi sedan på skuldsidan är det egentligen bara en sak som sticker ut, vilket är ett lån från aktieägare. Om vi tittar i noten som beskriver villkoren för lånet ser vi följande:

Lånet har alltså en nominell ränta på 15% och en effektiv ränta på 10%. Anledningen till den höga räntan bör vara den korta tiden lånet avser, cirka 1 år. Ändock är det en märkligt hög ränta, speciellt i dessa lågräntetider.
Med det sagt har lånet lösts i samband med börsnoteringen och betalningen skedde med cirka 11 miljoner dollar i kontanta medel och resterande del betalades med aktier.

Per 2021-06-30 har Oatly låga skulder och ett högt eget kaptial, vilket oftast är ett gott tecken. De har även en stark kassa som kan täcka deras kortfristiga skulder.

Kassaflöde

Eftersom Oatly har en kraftig tillväxt väljer vi att endast studera deras kassaflöde i rapporten för Q2 2021, eftersom vår bedömning är att det ger den bästa bilden gällande framtida kassaflöden.
Oatlys kassaflöde för perioden 2021-01-01 – 2021-06-30, samt för perioden 2020-01-01 – 2020-06-30 kan ses i bilden nedan.

Oatlys fria kassaflöde under 2021 leder till ett stort utflöde av pengar vilket framgår av ovan. Tittar vi på det operativa kassaflödet + kassaflödet från investeringsverksamheten får vi följande: -72 526 + (-464 594) = -537 120.
Jämfört med 2020 är det fria kassaflödet bra mycket sämre, då det fria kassaflödet 2020 var på cirka – 75 000.

Köp av kortsiktiga investeringar

Ovanstående visar dock en felaktig bild av Oatlys kassaflöde, eftersom de har en post som heter ”Purchase of short term investments”. Denna post avser investeringar i fonder och obligationer, vilket innebär att de köpt en tillgång för sina pengar. Eftersom de investerat i fonder/obligationer har de gjort en likvid samt en illikvid investering. Fonderna representerar den likvida delen och obligationerna den illikvida delen.

Anledningen till investeringen finner vi i not 15 i deras Q2-rapport:

Att investera pengar som ”bara” ligger på banken får sägas vara ett vettigt val, eftersom det är bättre, från ett avkastningsperspektiv, att pengarna är investerade än att de bara ligger på banken. Då deras investering huvudsakligen är placerad i en väldigt likvid tillgång kan de snabbt sälja av den vid behov av kapital.

Justerar vi för den investering som gjorts, har Oatly ett fritt kassaflöde på -207 745 TUSD. Fortsätter de ”bränna” pengar i den takten kommer deras fria kassaflöde för 2021 att bli cirka – 400 000 TUSD. Detta är dock inget större problem, eftersom de har cirka 525 000 TUSD på banken, samt 310 000 TUSD investerat i likvida tillgångar.

Vi ser därmed inga tecken på att det skulle vara ett problem för Oatly att täcka deras utflöde av pengar (negativt fritt kassaflöde) under 2021 och 2022. Om de efter denna period kommer fortsätta med ett negativt fritt kassaflöde kan det tyvärr bli läge för olika former av kapitaltillskott i form av nyemissioner eller lån.

Framtiden för Oatly

Utifrån det vi skrivit ser framtiden för Oatly rätt ljus ut. Det finns en hög efterfrågan på deras produkter och det enda som begränsar dem just nu är deras förmåga att producera mer varor. Det är, för de flesta, ett drömscenario.

Trots denna ljusa framtid är det en sak vi är skeptiska till gällande Oatly; Deras övertag gentemot konkurrenterna.

Vi kan egentligen inte se något särskilt övertag, förutom deras finurliga reklam. Men finurlig reklam räcker ofta inte för att vara mer lönsam än konkurrenterna. Oatly behöver något som konkurrenterna inte kan komma åt, antingen är det ett hemligt recept som gör deras dryck exklusiv, eller så är det någon form av operativt övertag.

Ingen konkurrensfördel

För att enkelt illustrera vår poäng, kan en jämförelse göras med Coca-Cola. Deras produkter har ett högre pris än andra läskedrycker, till följd av att de har ett övertag gentemot konkurrenterna. Detta övertag kommer från två delar, dels det faktum att deras drycker bedöms som godare än konkurrenternas, dels att Coca-Cola äger 50% av läskedrycksmarknaden. Sådana övertag är svåra att skapa och ännu svårare att bibehålla. Samtidigt är det sådana övertag som gör ett företag värt att investera i.

Vi ser helt enkelt inte att Oatly har ett sådant övertag, samtidigt som de konkurrerar på flera marknader. Oatly konkurrerar egentligen inte bara med havredrycker, utan de konkurrerar med mjölkdrycker, mandeldrycker och så vidare. Dessa marknader är prispressade, speciellt den som avser mjölk, vilket innebär att det är en hög risk att Oatly inte kommer kunna ha höga marginaler på sina produkter.

Risken finns därför att Oatly, till följd av sin kraftiga tillväxt, drar på sig en massa kostnader som i sin tur leder till att de kämpar för att hålla sig ovanför vattenytan. Faktum är att detta förmodligen inte är så långt från sanningen. Går vi exempelvis bakåt i tiden och tittar i Oatlys årsredovisning för 2015 ser vi följande:

År 2012 hade Oatly en omsättning på cirka 200 miljoner och ett resultat före skatt på 13 miljoner. Det ger en vinst efter skatt på cirka 10 miljoner, vilket i sin tur innebär en vinstmarginal på 5%.

Låg vinstmarginal


En vinstmarginal på 5% är en låg sådan, men ändock väntad eftersom de är i en bransch med låga marginaler. Dock känns anledningen till deras låga marginaler snarare som ett resultat av att de saknar ett övertag gentemot deras konkurrenter.

Notera att det egentligen inte är ett problem att deras vinstmarginal endast är 5%, snarare är problemet att den är 5% till följd av att de inte tycks ha någon konkurrensfördel. Jämför vi detta med företaget Costco så ser vi att Costco har en lägre vinstmarginal på cirka 2-2,5%, men det är till följd av att det ger Costco en konkurrensfördel. Effekten av det blir att andra detaljhandelsföretag inte kan konkurrera med Costco. Deras låga marginaler stänger alltså ute konkurrenter, inte tvärtom där låga marginaler är ett resultat av att konkurrenterna pressar dig. Resultatet av Costcos strategi blir att i takt med att Costco växer, växer också deras vinst. (Deras konkurrensfördel kvarstår vid tillväxt, vilket innebär att allt de behöver göra är att växa och så kommer vinsten att växa).

För Oatly tycks det omvända ske, eftersom Oatlys vinst minskar i takt med att de växer. Den vänder till och med till förlust, vilket vi tydligt ser i de senaste årsredovisningarna. Att använda argumentet att Oatly är ett tillväxtföretag har egentligen ingen större tyngd, eftersom de även växte under 2012 – 2015. Under den perioden dubblade de sin omsättning och lyckades trots det ha kvar sin vinst. (Den sjönk dock).

Vi kan dock ha helt fel i det resonemang vi har fört och i själva verket kan Oatly ha en massiv fördel gentemot konkurrenterna. Att bli lönsam är då mycket enkelt, allt de behöver göra är att höja priserna med 10%. Ett sådant agerande är ofta enkelt om du har en konkurrensfördel gentemot övriga aktörer.

Summering av vår analys

  • Oatly är ett bra företag vars produkter har en hög efterfrågan.
  • De dras med förluster, trots den höga efterfrågan på deras produkter.
  • Kassan är stark och vår bedömning är att de kan fortsätta med sin nuvarande tillväxt under 2021 och 2022.
  • Vi ser ingen riktig konkurrensfördel gentemot övriga aktörer, vilket gör oss tveksamma till Oatlys framtida lönsamhet.

Till följd av ovanstående avstår vi från att investera i Oatly i dagsläget.

Lämna en kommentar