Meta – Aktieanalys

Meta, tidigare kallat Facebook, släppte nyligen sin årsredovisning för 2021. Under risksegmentet i rapporten ”hotar” Meta med att avsluta sin verksamhet i Europa och att invånarna kanske inte kommer ha tillgång till populära tjänster som Facebook och Instagram. Detta är en följd av att Meta inte lyckas upprätthålla de regler som Europa bestämt ska gälla avseende privatpersoners data. Följdeffekten av detta är att Metas aktie har gjort en dipp på cirka 30% under februari 2022.

Eftersom dippar likt denna kan vara bra tillfällen för investerare att ”plocka upp” en aktie, känner vi att en analys är på sin plats. Analysen i detta fall kommer först granska Metas nuvarande kundsegment och därefter granska de finansiella siffrorna. Analysen delas således upp i följande avsnitt:

Metas kunder och deras verksamhet

Enligt deras senaste årsredovisning har de, dagligen, 2,8 miljarder personer som besöker någon av deras tjänster. Dvs Facebook, Instagram, Messenger eller Whatsapp:

Meta – Dagliga användare

Då vi har cirka 8 miljarder invånare i världen kan vi konstatera att 35% av dessa besöker någon av Metas tjänster. Notera även att detta endast avser personer som är registrerade medlemmar.

Tittar vi på antalet månatliga användare är siffrorna följande:

Meta – Månatliga användare

Det är alltså 45% av jordens befolkning som minst en gång per månad använder någon av Metas tjänster. Tillväxten i antal användare under perioden 2019-12-31 – 2021-12-31 är cirka 11,5%.

Den spridning Meta har i världen är minst sagt enorm. De når nästan varannan person via sina tjänster. I många fall är det tjänster som människor är beroende av för att driva sin dagliga verksamhet (Influencers på instagram). Detta leder i sin tur till att de som vill följa en influencer måste registrera ett konto hos Meta och således är cirkeln sluten.

Deras verksamhet är i grund och botten simpel. De tillhandahåller en plattform för att kunna kontakta människor, dela bilder och så vidare. Det är även gratis för användarna, vilket gör att personer sällan avstår från att registrera ett konto. Deras tjänster blir även något som du ”tvingas” in i, eftersom alla andra använder tjänsterna.

Sammanfattningsvis kan vi säga att deras affärsmodell är som upplagd för att ”håva in” människor. Detta har Meta uppenbarligen lyckats bra med då 45% av jordens befolkning använder någon av deras tjänster varje månad.

Omsättning

Eftersom Meta i dagsläget har en kraftig tillväxt i deras omsättning är det svårt att göra en bra uppskattning av den genomsnittliga årliga tillväxten. Tittar vi exempelvis på perioden 2015 – 2021 har vi följande siffror:

Meta – Omsättningstillväxt

Tillväxten är alltså väldigt hög. Den bör dock tas med en nypa salt, eftersom få bolag kan växa med över 30% över särskilt lång tid. Således bör denna tillväxt inom några år sjunka mot mellan 10 – 20% per år.

Vinst

Likt omsättningstillväxten är det svårt att uppskatta vinsttillväxten. Ser vi på perioden 2015 – 2021 är den följande:

Meta – Vinsttillväxt

En vinsttillväxt på 48% är orimligt att upprätthålla under flertalet år. Likt omsättningstillväxten bör den inom några år sjunka till omkring 10 – 20% per år, för att på sikt gå ner mot 5 – 10% per år. Det ska även noteras att Meta nämner, i sin kvartalsrapport, att de kommer öka sina kostnader med cirka 20 – 25 miljarder USD under 2022. Detta kommer leda till kostnader på cirka 90 – 95 miljarder USD:

Meta – Prognostiserade kostnader

Denna kostnadsökning kan komma att sänka deras vinsttillväxt, förutsatt att deras intäkter inte växer i samma takt. För att få ett hum om vilket utfall det kan bli av denna effekt, får vi titta på Metas annonsintäkter och deras kostnader. (Vi tittar på annonsintäkterna eftersom det är deras primära inkomstkälla).

Nedanstående beräkningar visar den intäkts/kostnads-tillväxt Meta haft under 2013 – 2021:

Meta – Tillväxt i intäkter och kostnader

Som vi kan se växer deras intäkter och kostnader i ungefär samma takt. Det kan till en början låta negativt, men då vi räknar på det inser vi att det är något positivt eftersom intäkterna är ett högre belopp. Samma tillväxt på ett högre belopp leder till att skillnaden mellan intäkter och kostnaderna bara kommer bli större och större över tid. Ett enkelt exempel på det ser du nedanför:

Exempel tillväxt

Utifrån ovanstående är det svårt att dra slutsatsen att deras vinst kommer påverkas kraftigt. Den kostnadsökning som kommer ske tycks vara i linje med tidigare kostnadsökningar. Samtidigt bör deras intäktsökningar följa tidigare år. Jämför vi exempelvis intäkts- och kostnadsökningarna med deras ökning i antalet användare ser vi att intäkterna/kostnaderna ökar väldigt mycket mer än antalet användare. Det tyder på att Meta kan öka sina intäkter via prisökningar och inte enbart användartillväxt.

Balansräkning

Metas balansräkning innehåller inte något särskilt spännande. Förutom det faktum att de har väldigt låga långfristiga skulder, vilket trots allt får ses som något positivt.

Meta – Balansräkning per 2021-12-31

Kassaflödesanalys

Metas operativa, investerings och fria kassaflöde för perioden 2015 – 2021 är enligt följande:

Meta – Kassaflöde 2015 – 2021

Förutom att det fria kassaflödet tycks växa för vart år är det även positivt varje år. Det är alltså inget som tyder på att de har ett svagt inflöde av kapital till bolaget.

Värdering

Vanligtvis när vi värderar företag tar vi den genomsnittliga vinsten multiplicerat med ett tal mellan 10 – 20. Talet beror huvudsakligen på hur många årsvinster vi förväntar oss att företaget kan ge tillbaka till aktieägarna. Därefter adderar vi det egna kapitalet från den senaste finansiella rapporten och slutsumman blir ett värde på företaget. Problemet med denna typ av värdering är att den är riktad åt stora stabila företag där framtiden är hyfsat enkel att förutspå.

I Metas fall har de en kraftigare vinsttillväxt än ett genomsnittligt stort företag, vilket innebär att vår värderingsmodell förmodligen blir en underskattning av det framtida värdet på bolaget. Därför använder vi i Metas fall två scenarier och bör därför kunna uppskatta ett intervall för företagets värde. De två värderingarna blir enligt följande:

Värdering Meta

Vi får alltså ett intervall där Metas värde bör vara inom 500 – 918 miljarder USD. Börsvärdet är i dagsläget cirka 500 Miljarder USD enligt avanza, då denna artikel skrivs. Det hela tyder på att det finns en viss uppsida i Meta för tillfället. Om aktien kommer att öka beror dock på deras utfall i Europa, dvs om de väljer att ha kvar sin verksamhet i Europa.

Summering

För att kort summera artikeln har vi följande:

  • Meta har gjort ett kraftigt fall på den senaste tiden. Förmodligen kommer tappet i kursen att återhämta sig.
  • De har, under de senaste åren, haft en kraftig vinsttillväxt.
  • Baserat på vår värdering är aktien köpvärd.

Lämna en kommentar