Aktieanalys – Devport

Devport är en svensk IT-konsult som är listat på First North sedan 2017. Bolaget har en hög exponering mot fordonsindustrin, men jobbar aktivt med att bredda kundbasen. Sedan intåget på börsen har Devport ökat omsättningen och vinst med en CAGR på 12% per år. Samtidigt har aktiekursen endast ökat med 60% sedan IPO.

Oro över konjunkturen har satt press på aktiekursen som är ned ca 14% i år, men risken i form av vinsttapp och omsättningstapp har inte materialiserats. Med tanke på att aktiekursen stått still de senaste 5 åren, samtidigt som verksamheten växt kan det vara intressant att kolla närmre på bolaget.

Kort om Devports verksamhet

Devport delar upp sin verksamhet i 3 olika områden:

Vi ser alltså att Devport har tillväxt i samtliga affärsområden förutom Produktutveckling.

Hög exponering mot fordonsindustrin och koncentrerad kundbas

Enligt VD är Produktutveckling det affärsområde som har störst exponering mot fordonsindustrin. Fordonsindustrin är en högcyklisk bransch som dessutom har en historik av att sparka mycket konsulter i lågkonjunktur. Det intressanta i caset är därför hur stor del av intäkterna som kommer från fordonsindustrin. Enligt senaste årsredovisningen står fordonsindustrin för ca 75% av omsättningen. När nuvarande VD tillträdde för ett par år sedan stod fordonsindustrin för 95% av intäkterna.

Devport har nämligen som mål att 40% av omsättningen ska komma från kunder utanför fordonsindustrin. I bolagets senaste conference call nämner VD att målet går enligt plan och i slutet av 2024 beräknas 30% av omsättningen komma från övriga kunder.

Utöver en hög branschexponering har Devport en hög kundkoncentration. Det beräknas att de 4 största kunderna står för över 70% av omsättningen. Rör sig om stora bolag så som Scania och SAAB. Samtidigt finns här ett par intressanta trender som bolaget kan rida på framöver. Devport nämner försvarsindustrin och energisektorn som framtidsbranscher för bolaget

Finansiell ställning

Devport har en stark finansiell ställning med en nettokassa på 16,8 mkr. Räntebärande skulder består av tilläggsköpeskilling och ett nytt hyresavtal avseende lokaler i Göteborg. Bolaget har alltså inga lång- eller kortfristiga skulder till kreditinstitut. Devport har gått med vinst varje år sedan börsintroduktionen och har idag en direktavkastning på ca 7,5%.

Finansiella mål

Devport har 3 långsiktiga mål, varav två är finansiella:

  • Minska beroendet av fordonsindustrin. Minst 40% av omsättningen ska komma från kunder utanför fordonsindustrin
  • Tillväxt med hållbar lönsamhet. Den genomsnittliga omsättningstillväxten över en konjunkturcykel ska vara 20% med en vinstmarginal på minst 8%. Här menar bolaget egentligen EBIT-marginal och inte vinstmarginal.
  • Bra företagskultur. Ett mer subjektivt mål som är svårt att följa upp, men bolaget fokuserar uppenbarligen på företagskultur för att attrahera medarbetare

För tillfället ligger Devport i fas med målen för EBIT-marginal och minskat beroende av fordonsindustrin, men inte avseende omsättningstillväxt. Målet för omsättningstillväxt ligger klart över historisk tillväxt. Devport hade dock ett sämre 2019 och påverkades kraftigt av pandemin 2020. Därefter har trenden pekat stabilt uppåt.

Nuvarande Multiplar

PE

Idag handlas Devport till PE 9,4 på historisk vinst 12 månader bakåt. För tillfället befinner vi oss i en lågkonjunktur i en marknad där just IT-konsulter har det tufft. Vi bedömer därför att vinst och omsättning kommer att ligga still 2024 för att sedan öka 2025 och framåt. Analysguiden följer bolaget och räknar med en något lägre rörelsemarginal för 2024 på 7,5%.

EV/EBIT

Kollar vi istället på en multipel som tar hänsyn till bolagets skuldsättning ligger Devport på runt EV/EBIT 7. Detta känns spontant lågt för ett konsultbolag med nettokassa och bra historisk tillväxt. Samtidigt kan det vara motiverat med en viss rabatt med tanke på bolagets höga exponering mot fordonsindustrin.

Historiskt har Devport legat på 15,9 i snitt för PE och 11,9 för EV/EBIT. Bolaget handlas alltså 40% under sin historiska värdering.

Peers

Vi kollar på ett par andra IT-konsulter och deras multiplar på historisk vinst 12 månader bakåt.

Från listan är det tydligt att Devport handlas billigt jämfört med andra IT-konsulter. Den mest jämförbara kollegan är Diadrom som också har en hög exponering mot fordonsindustrin. Diadrom vände till förlust senaste kvartalet och har därför höga multiplar för tillfället. Historiskt har bolaget handlas till PE mellan 9,1 och 23.

Scenarioanalys- Lågkonjunktur i fordonsindustrin

Devport under pandemin

Den största risken i caset är en lågkonjunktur där Devports kunder gör sig av med konsulter. Då sjunker både omsättning och vinst kraftigt, även om risken för konkurs och liknande är väldigt låg eftersom Devport inte har några skulder att tala om.

Det kan därför vara intressant att kika på vad som hände med verksamheten och aktien under pandemin 2020. Då minskade omsättning med 27,5% och marginalen gick från 4,6% till 2,8%. Detta motsvarar en vinstminskning på ca 60%

Aktien stod i ca 26kr i ingången av 2020 och gick ned till ca 19kr under året och en nedgång med ca 27%. Den 20:e mars stängde en av Devports största kunder verksamheten och sa upp samtliga uppdrag på dagen. Som lägst stod aktien i 11 kr under året och tappade mer än 50% på kort tid.

För att summera tappade Devport 60% av vinsten och aktien sjönk med 27% under året. 2020 handlades aktien till ett PE på 32,9. Det är rimligt att PE går upp under extrema marknadssituationer med kraftiga tillfälliga vinstminskningar. Just pandemin är ett extremt exempel, men vi kan ändå se vad som hade hänt med aktien idag med samma förutsättningar.

Scenarioanalys

Vi utgår från precis som ovan från ett omsättningstapp på 27,5% och en EBIT-marginal på 2,8%. Det tar vinsten per aktie från 3,38 till 1,352. Med en aktiekurs på 32,1 får vi då PE 23,7. Spontant känns PE 23,7 inte jättehögt för ett bolag som får en ordentlig smäll på både omsättningen och lönsamheten.

Värdering

Som vi var inne på tidigare räknar vi med samma vinst 2024 som 2023. Därefter utgår vi från att bolaget växer med sin historiska tillväxt på 12%. Detta är alltså under Devports finansiella mål på 20% i snitt över en konjunkturcykel. Med en ekonomisk livslängd på 15 år och ett avkastningskrav på 10% landar vi på ett motiverat P/E på 10,91 och en aktiekurs på 36,88 kr.

Det finns argument både för och emot att Devport ska ha en premievärdering. Bolaget har en stark finansiell ställning och en fin historik, men fortfarande ett stort beroende av fordonsindustrin och en hög kundkoncentration. Lyfter vi istället blicken till 2025 får vi istället ett motiverat värde på 41,3kr och en uppsida på 32%.

Summering

Devport är ett bolag med fin historik som handlas under sin historiska värdering och ser billigare ut jämfört med andra branschkollegor. Risken är relativt hög då Devport har en hög exponering mot fordonsindustrin som står för ca 75% av omsättningen. Samtidigt ser värderingen inte överdrivet ansträngd ut i vårt lågkonjunkturstest. Är man bekväm med den risken ser aktien relativt billig ut med en uppsida på 14% för 2024E och 32% för 2025E:

Lämna en kommentar